Jak rozmawiać o pieniądzach?

Jak rozmawiać o pieniądzach?

Jak rozmawiać o pieniądzach, czyli jak skutecznie poprowadzić rozmowę z zadłużonym Klientem?

Badania opublikowane przez Biuro Informacji Gospodarczej pokazują, że ponad 50% wystawianych faktur jest opłacanych po czasie. Większość Przedsiębiorców otrzymuje zapłatę za swoją pracę po terminie. Nawet najbardziej zaufani Kontrahenci często zawodzą i zwlekają z płatnościami. W dzisiejszym artykule dzielimy się z Wami naszym kilkunastoletnim doświadczeniem: przekazujemy kilka cennych i prostych wskazówek, które zwiększają skuteczność, nie zawsze łatwych, ale bardzo ważnych rozmów o firmowych pieniądzach.

Od czego zacząć?

Rozmowę o zaległych płatnościach zacznij od przygotowania. Zbierz potrzebne dane:

  • Saldo zadłużenia
  • Numer i kwotę faktury
  • Termin płatności faktury

Przygotowanie ułatwi Ci rozmowę. Dzięki niemu pokażesz Klientowi, że nie jest Ci obojętny i nie jest kolejną osobą w kolejce, do której trzeba zadzwonić w sprawie spłaty. Jeżeli w rozmowie pojawią się niejasności, wtedy, dzięki dobremu przygotowaniu, z łatwością wyjaśnisz problem i rozwiążesz wątpliwości Klienta, a co za tym idzie, po raz kolejny pokażesz swój profesjonalizm.
Dzięki przygotowaniu skutecznie poprowadzisz rozmowę.

Panuj nad emocjami

Panowanie nad „sobą” i nad swoimi emocjami jest bardzo ważne podczas rozmowy o pieniądzach. Wiemy, że nie zawsze jest to łatwe. Klient po drugiej stronie słuchawki może Cię prowokować, niegrzecznie odpowiadać, ale przecież masz prawo przypomnieć mu o jego zobowiązaniu. Bądź opanowany i zachowaj dystans. Nie pozwól na to, aby emocje, które pojawią się po stronie Klienta, wyprowadziły  Cię z równowagi. Wysłuchaj go, nie wchodź mu w zdanie, odwołuj się do faktów, konkretnych informacji, które wcześniej przygotowałeś i bez emocji poproś o uregulowanie swojej faktury.

Pozytywnie podejście

Pozytywne podejście do sprawy, to najważniejsza rzecz w rozmowie. Traktuj rozmowę jako wyzwanie, czynność, w której stale się doskonalisz. Pamiętaj, że każdy Klient jest inny, posiada swój bagaż doświadczeń, emocji, którymi dzieli się z Tobą w trakcie dialogu. Każdą rozmowę traktuj jak cenne doświadczenie, drogę do doskonałości i coraz większej skuteczności.

Wiemy, że Klienci rzadko z otwartymi rękami witają przypominanie o zaległej zapłacie i często nie dostrzegają w nim dbałości o finanse i relację. Ale tylko dzięki systematycznemu monitorowaniu i rozmowie przypominającej zdyscyplinujesz Klienta do terminowych wpłat i zmniejszysz napięcie, które generują spóźnienia. To duży krok w stronę poprawy relacji biznesowej i… zdrowia. Nie bój się prosić o swoje pieniądze.

Gotowy wzór rozmowy

Żeby było jeszcze Ci prościej przeprowadzać skuteczne rozmowy – przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy wzór dialogu. Użyj go jako inspiracji.

Otwarcie rozmowy

Przedstaw się zrozumiale, podaj nazwę firmy oraz imię i nazwisko.

Weryfikacja i aktualizacja danych

Zweryfikuj i zaktualizuj dane rozmówcy. Upewnij się, że rozmawiasz z osobą, która może udzielić Ci informacji na temat płatności.

Ustalanie celu

Precyzyjnie określ nr faktury, kwotę do zapłaty oraz termin wymagalności.
Jeżeli z nieznanych Ci przyczyn faktura nie dotarła do Klienta, poinformuj go, że natychmiast po rozmowie wyślesz duplikat dokumentu pocztą elektroniczną.

Przebieg rozmowy i nastawienie do Klienta:

Pozyskaj informacje i ustal z Klientem termin spłaty zaległości. Oczywiście, ma to być termin, który akceptujesz. Przypomnij numer faktury oraz kwotę, o której rozmawialiście.

Podsumowanie:

Powtórz wcześniej ustalony termin spłaty zadłużenia oraz kwotę. Możesz dodać informację motywującą Klienta, np. jeżeli w ustalonym terminie ureguluje Pan/Pani wspomnianą kwotę, wówczas nie zostaną naliczone odsetki lub dostawy towaru zostaną wznowione.

Zakończenie:

Użyj zwrotu grzecznościowego w celu pożegnania Klienta.

Dobra Rada!

Nie bój się prosić o swoje pieniądze. Systematycznie przypominaj o zapłacie zaległych faktur. Masz przecież prawo zadzwonić i zapytać się, kiedy zostanie uregulowana Twoja faktura. Przecież Ty też masz zobowiązania, które chcesz zapłacić w terminie.

Kinga Janus
Dyrektor działu Sprzedaży
i Obsługi Klienta w rodzinnej firmie

Dogmat Systemy S.A.

☎   722 33 55 33

TBN@dogmatsystemy.pl

Sięgaj po więcej. Zobacz jeszcze: Niewypłacalność firm rośnie. Jak temu zapobiec?

Zarządzanie wierzytelnościami kontra windykacja

Wesprzyj i udostępnij!

Copyrights ©2021: DOGMAT Systemy Services Sp. z o.o. | Project by GateOpen

Wesprzyj i udostępnij!

Przygotowaliśmy dla Ciebie Kalkulator Przedsiębiorcy. Dzięki niemu szybko sprawdzisz, czy tracisz firmowe pieniądze i jak możesz to zmienić.

Akceptuję regulamin. Przeczytaj.

Zgoda na kontakt mailowy Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie e-mail informacji handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Dogmat Systemy sp. z o.o. odbieranych na telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych w szczególności takich jak telefon, komputer, tablet lub smartfon. Udzielona w tym miejscu zgoda może być przeze mnie odwołana w każdej chwili.
Zgoda na przetwarzanie danych Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w rozumieniu prawa ochrony danych osobowych oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne we wskazanych wyżej celach marketingowych przez Dogmat Systemy sp. z o.o. i oświadczam, iż podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne oraz iż zostałem poinformowany o prawie żądania dostępu do moich danych osobowych, ich zmiany oraz usunięcia.
Zgoda na kontakt telefoniczny Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez Dogmat Systemy sp. z o.o. telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w tym telefonów, komputerów, tabletów lub smartfonów, dla celów marketingu bezpośredniego przedstawionego w komunikacji głosowej na podany przeze mnie numer. Udzielona w tym miejscu zgoda może być przeze mnie odwołana w każdej chwili.

Kliknij w ikonę i pobierz

Kalkularor Przedsiębiorcy