Nieuczciwy kontrahent? Zapomnij…
Doświadczenie i wieloletnia współpraca z Partnerami w zakresie windykacji potwierdza jedną zasadę: „Ufaj i Sprawdzaj”! „Ufaj i Sprawdzaj” – również swojego Klienta!
Oczywiście ważna jest sprzedaż i dobra relacja z Odbiorcą naszych towarów czy usług. Należy jednak pamiętać, że o szacunku Partnera biznesowego i Klienta – do nas, do naszego biznesu – świadczy także to, w jaki sposób podchodzą oni do wywiązania się ze zobowiązań wobec naszej firmy. Niejednokrotnie zapominamy, że, ufając i wierząc w dobrą wolę naszego Kontrahenta – odbiorcy, jesteśmy narażeni na jego, nie zawsze dobre intencje. Z tego też względu musimy mieć świadomość, że systematyczny proces weryfikacji i monitoring obecnych Kontrahentów jest tak samo ważny, jak plany sprzedaży w każdej firmie.
Skuteczna sprzedaż – co to znaczy?
Doświadczeni przedsiębiorcy mają świadomość, że proces zabezpieczenia należności zaczyna się jeszcze przed dokonaniem sprzedaży! Ponieważ sztuką nie jest sama sprzedaż (wystawienie faktury, wykonanie planu w tabeli). Sztuką jest taka sprzedaż, za którą otrzymamy zapłatę w ustalonym terminie. Podsumowując: proces sprzedaży zamykamy zawsze w momencie terminowego uregulowania faktury – tylko wtedy możemy stwierdzić, że zakończył się on pełnym sukcesem!
3 długie miesiące i 3 dni
Obserwując rynek MŚP oraz terminowość regulowania faktur, stwierdzamy, że, niestety, nadal utrzymuje się tendencja regulowania zobowiązań z ponad 3 miesięcznym opóźnieniem. Według badań przeprowadzonych w IV kwartale 2016 roku na zlecenie KRD BIG S.A. oraz KPF, polscy przedsiębiorcy musieli czekać aż 3 miesiące i 3 dni na zapłatę za wystawioną przez siebie fakturę. Wynik ten uległ pogorszeniu w stosunku do III kwartału, w którym ilość dni wyniosła 2 miesiące i 25 dni.
Należy podkreślić, że zawsze najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej odczuwają pogorszenie się sytuacji na rynku. Doprowadza to u nich do powstania zatorów płatniczych i wiąże się z dodatkowymi kosztami z tytułu nieregularnej obsługi zobowiązań. Każdy powinien mieć świadomość, że sprzedaż z terminem płatności np. 30 dniowym i zwłoka w realizacji zapłaty Klienta o 3 miesiące, to w efekcie 4 miesiące braku ekwiwalentu pieniężnego za naszą pracę, nasz trud i nasz towar. To 4 miesiące darmowego utrzymywania czyjegoś biznesu, kosztem własnych potrzeb i rozwoju. Jednym słowem: „STRATA”.
Rozwiązanie: rzetelna analiza ryzyka
Dogmat Systemy S.A. odpowiednio pomaga w ocenie, przygotowaniu i wdrożeniu procesów mających na celu zabezpieczenie należności przed ich powstaniem. Dotyczy to szczególnie firm z sektora Micro i Małych przedsiębiorstw. Kiedy skorzystasz z naszych rozwiązań, przestaniesz zadawać sobie następujące pytania:
- I jak tu funkcjonować dalej?
- Dlaczego muszę ubiegać się o kredyt, aby wypłacić wynagrodzenie pracownikom?
- Co takiego robią inni przedsiębiorcy, że unikają zatorów płatniczych?
Z naszą pomocą skupisz się na realizacji swoich celów biznesowych i przestaniesz myśleć o nieuczciwych i nierzetelnych kontrahentach.
Kinga Janus
Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu
Dogmat Systemy S.A.