Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych

Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych

Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych – relacja i wrażenia prosto z konferencji.

19-20 marca 2018 r. uczestniczyliśmy w V Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych. Mottem spotkania była „Moc drzewa genealogicznego – Siła relacji rodzin biznesowych”. Udział w tym wydarzeniu wzięli przedstawiciele wiodących polskich i zagranicznych firm, właściciele i sukcesorzy, którzy w przyszłości przejmą rodzinne biznesy. Kongres był miejscem wymiany wielu ciekawych doświadczeń, wizji, kierunków rozwoju, wdrażania innowacji, a przede wszystkim pokazywał ogromną pasję w prowadzeniu własnego – rodzinnego biznesu.

Prof. Peter May – dostosuj się albo zgiń

Pierwszym prelegentem był profesor Peter May – ekspert z dziedziny przedsiębiorczości rodzinnej (zagranicznych firm), który mówił, jak na przestrzeni wielu lat, zmieniające się otoczenie, wpływało na rozwój firm rodzinnych. Co determinowało ludzi do działania, co przyczyniało się do sukcesu. Jak ludzie każdej z epoki dostrzegali i wykorzystywali wiedzę, rozwój, postęp nauki do budowania przewagi konkurencyjnej i wygrywania na rynku. Obecnie nie mamy tyle czasu na działania, jak nasi przodkowie. Czas życia produktu czy usług skrócił się wraz ze wzrostem tempa życia, co zmusza nas do ciągłej ewolucji i poszukiwania nowych technologii i udoskonalania obecnych rozwiązań.

Konkluzją wystąpienia Petera May’a była myśl Darwina:  „ Każdy organizm, który nie jest zdolny do zmian musi wyginąć”  (odnosząc do biznesu: “Dostosuj się do zmian – inaczej nie będziesz w stanie przetrwać”)!

Antoine Mayaud – w Rodzinie tkwi siła biznesu

Kolejnym, bardzo ciekawym prelegentem był Antoine Mayaud, reprezentant 3. pokolenia rodziny Mulliez, będącej właścicielami takich marek jak: Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Orsay. Pokazał on jak rodzinny biznes posiadający ponad 700 udziałowców – członków rodzin – może działać i się rozwijać. Jak fakt bycia firmą rodzinną wpływa na budowanie relacji, dbanie o wartości rodzinne, które są wnoszone do ogromnej organizacji biznesowej. Niesamowite było posłuchać jak na przestrzeni 6 pokoleń ta rodzina potrafiła zbudować mechanizmy relacji biznesowych pomiędzy swoimi członkami, które sprawiają, że działają i prężnie się rozwijają do dzisiaj, tworząc wiele marek, produktów dla ludzi na całym świecie. Godne podziwu, ale i niesamowite źródło inspiracji dla budowania wielopokoleniowej firmy.

Antoine Mayaud: Keeping entrepreneurship alive inside the family, by a constant flow of creations throughout generations

Rodzina Leszków – z ojca na syna

Mieliśmy również okazję wysłuchać rodziny Leszków. Historię rodzinnej firmy i komunikacji ojca z synem (synami) czy  współpracy w biznesie pomiędzy dwojgiem  braci. Opowiedzieli jakie wartości oraz jak pasja do biznesu ojca, przekładała się na pasję jego dzieci. Jak dbałość o rodzinę, o wychowanie, o dobre relacje wpływała na ich rozwój, a w następstwie wzmacniała ich zaangażowanie w dzieło ojca. Oczywiście, należy wskazać, że synowie zdobywając wiedzę, zdobywając doświadczenie wykorzystują ją w tworzeniu nowych wartości dla firmy i jej rozwoju. I takim przykładem jest stworzenie marki Kruger&Matz. Marka to także świadectwo bardzo udanej sukcesji – przejecia sterów w biznesie przez dzieci.

Henryk Orfinger, prezes zarządu dr Irena Eris, przypomniał uczestnikom jak ważne jest czerpanie radości z tego co się robi i pokazał, że nawet najbardziej odważne marzenia się spełniają.

Max Burgers – biznes z pasji do żywienia

Ostatnim z zagranicznych przedstawicieli firm rodzinnych był Richard Bergfors (sukcesor) – firma Max Burgers. Opowiedział jak z małej miejscowości na północy Szwecji, z pasji do żywienia, zbudowano markę i sieć restauracji burgerów Max Burgers, ukierunkowanej na jakość, smak i bardziej wartościowe posiłki (w odróżnieniu do jego wielkiej konkurencji). Richard Bergfors ciekawie zaprezentował nam wizję i cel firmy oraz podejście do zmian związanych z przejściem z rynku lokalnego na rynki zagraniczne.

dr Adrianna Lewandowska  dobry biznes to wartości

Pani dr Adrianna Lewandowska zaprezentowała autorski model BELIEFS ( Bonds, Effectivity, Love, Identification, Entrepreneurship, Family, Strategy) wskazując na 7 kluczowych czynników budowania silnych biznesów: więzów społecznych, efektywności organizacyjnej, wzajemnych relacji i identyfikacji członków rodziny z firmą, ducha przedsiębiorczości, kontrolę i wpływy rodziny oraz działanie strategiczne, których celem jest wzmacnianie doskonałości strategicznej, a tym samym długowieczności rodzinnej firmy wśród wszystkich pokoleń. Wskazywała, jak ważne jest budowanie wartości dla właścicieli, pracowników i rodziny.

TDJ S.A. świetny zespół = świetny biznes

Ostatnim prelegentem był sukcesor firmy TDJ S.A. Opowiadał w niesamowity sposób, jak zdefiniowane zostały wartości DNA grupy. Jak w nowoczesny sposób można rozwijać biznes, poszukiwać ludzi pełnych pasji, którzy zaangażują się w pracę w firmie, z której będą dumni. Była to też opowieść o tym, o transformacji holdingu przemysłowego w rodzinną firmę inwestycyjną. Opowieść, w której określenie „rodzinna firma” było bardzo ważne. Bardzo ciekawie też została zdefiniowana wizja grupy:  „Wiodąca, rodzinna firma inwestycyjna o globalnym zasięgu, w której przez pokolenia wspólnie budujemy długoterminową wartość”.

Była to bardzo inspirująca mowa, która pokazała w jaki sposób można budować firmę, zmieniać ją, przełamywać utarte schematy, jak reagować na zmniejszający się rynek i sięgać po nowe rozwiązania, jak poszukiwać nowych pomysłów na biznes – nie tylko lokalny, ale już z wizją rozwoju na skale światową. Intersujące okazało się jeszcze stwierdzenie: „Nie są na sprzedaż, nie są na upublicznienie, dywersyfikują się na rynki i różne działalności”. Prelegent podkreślił też coś bardzo ważnego, a mianowicie, że zespół jest największą wartością. Społeczność to my, nasze rodziny, a także wszyscy, którzy wspierają realizację wizji TDJ.

Wartości jakimi kierują się członkowie TDJ S.A. (nie ma złych ani dobrych), to: Wiara, Odpowiedzialność, Współpraca, Otwartość, Wiarygodność.

Na zakończenie pierwszego dnia odbyła się uroczysta gala, podczas której została podpisana Konstytucja Rodzinna Grupy Wróbel. Było to bardzo ciekawe oraz wyjątkowe doświadczenie… Dokument, pomimo nieformalnego charakteru, reguluje najważniejsze mechanizmy działające zarówno w firmie jak i w rodzinie.

II DZIEŃ KONFERENCJI

Drugiego dnia odbyły się dyskusje na temat Mechanizmów ładu rodzinnego w firmie rodzinnej – w tym wykorzystania Konstytucji Firmy Rodzinnej, Fundacji Rodzinnej jako zabezpieczenia wielopokoleniowego, wartościach w firmach rodzinnych.

Na panelach toczyły się dyskusje dotyczące profesjonalizacji firm rodzinnych. Eksperci z otoczenia biznesowego wskazywali, gdzie i jak rodzinne przedsiębiorstwa mogą szukać innowacji oraz na jakie zmiany prawne i podatkowe warto zwrócić szczególną uwagę.

Dyskutowano o tym, jak często proste innowacje prowadzą firmy do sukcesu, obalając tym samym mit, że tylko przełomowe idee pozwalają podbić rynek. Bardzo inspirujące było pokazanie, że warto budować zespoły wielopokoleniowe, aby wygrywać w warunkach gospodarki opartej na wiedzy.

Silna rodzina = silny biznes

Na koniec odbyły się prelekcje Jana Kolańskiego, który z małej firmy produkującej przyprawy stworzył grupę kapitałową Colian oraz dr. Adama Mokrysza, prezesa zarządu Mokate, który odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych firmy.

Obaj prelegenci podkreślali siłę rodzinnych relacji oraz wpływ wartości na budowanie kultury organizacyjnej firmy i zwiększania poczucia tożsamości z firmą wśród pracowników. Prelegenci pokazywali, jak z pasji do tego, co się robi i jak na podwalinach myślenia lokalnego można budować duże firmy o globalnym zasięgu i prężnie rozwijać swój potencjał. Jak poprzez innowacje tworzyć wspaniałe produkty, zdobywające wiele nagród, ale przede wszystkim uznanie klientów.

Polacy tworzą ogromną wartość

Z tych prelekcji najważniejsze, co wyniosłem to pokazanie, że my Polacy musimy się w końcu przestać wstydzić, że jesteśmy Polakami. Z dumą pokazywać światu nasze produkty, które są najwyższej jakości, nasze nowoczesne, innowacyjne fabryki, które zapewniają znakomite miejsca pracy.

Podejście do biznesu polskich przedsiębiorców oparte jest na wiedzy, doświadczeniu i pasji. Równocześnie jakość wykonywanych produktów i usług bardzo często jest na najwyższym poziomie, który niejednokrotnie przebija poziom firm zagranicznych. Dlatego warto działać, rozwijać się, równocześnie dzielić się optymizmem i wiarą w produkty i usługi Made in Poland, w tym produkty i usługi tworzone przez rodzinne firmy.

Na świecie największym uznaniem i wiarygodnością cieszą się właśnie firmy rodzinne, nie tylko potężne rodzinne grupy kapitałowe, ale również małe rodzinne firmy tworzone od pokoleń! Niosą one za sobą wartości oraz to co jest  bardzo ważne – ciągłość istnienia!

Podsumowanie

Cieszymy się, że mogliśmy kolejny raz uczestniczyć w niesamowitym, inspirującym i edukującym wydarzeniu, jakim jest Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych,  bo przecież w rodzinie jest siła!  Od kilkunastu lat sami budujemy nasz rodzinny biznes. Kochamy to, co robimy. Rozwijamy się, przekazujemy dalej nasze wartości, wiedzę, doświadczenie i co najważniejsze: wspieramy małych i średnich przedsiębiorców w ich codziennej pracy. To dla nas wyróżnienie.

Wartości, które przedstawiają firmy rodzinne:

  • Otwartość
  • Współpraca
  • Etyka
  • Lojalność Zespołu
  • Zaangażowanie
  • Odpowiedzialność
  • Innowacyjność

czyni z nich wiarygodne firmy, które zbudowały silny fundament. Fundament, który bez względu na warunki zewnętrzne (kryzys, brak kryzysu) jest mocny i nie do podważenia. W tym właśnie tkwi wyjątkowość firm rodzinnych!

 

Paweł Janus
Prezes Zarządu
Dogmat Systemy S.A.

 

Copyrights ©2018: Dogmat Systemy | Project by GateOpen

Chroń swój interes i odbierz 10% zniżkę!

Zapisz się do newslettera, płać mniej za dochodzenie należności i bądź na bieżąco z wiedzą, dzięki której ochronisz swoje finanse i poczujesz spokój.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, z późn. zm.)