Nieterminowość i kłopoty w branży budowlanej!
Spośród wszystkich branż to właśnie tzw. „budowlanka” od dłuższego czasu ma największe zawirowania, a firmy z nią współpracujące narzekają, że także mają „pod górkę”. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w wielu przypadkach jest tak, że Przedsiębiorcy z innych branż, współpracujący z firmami budowlanymi, bardzo długo oczekują na zapłatę swoich faktur i w związku z tym są narażeni na powstanie zatoru płatniczego. A jak wszyscy wiemy, zator płatniczy to wróg nr 1 każdego Przedsiębiorcy, bo przy większej skali zagraża płynności finansowej firmy.
Bezlitosne dane
Nieterminowość i kłopoty w branży budowlanej przyczyniają się do wzrostu ilości firm mających status: niewypłacalna! Wg danych Biur Informacji Gospodarczej co czwarta firma budowlana nieterminowo reguluje swoje zobowiązania. Najczęściej również są to firmy z polskim kapitałem, natomiast wielkość zatrudnienia nie ma wpływu na skalę opóźnień. Opóźnienia w regulowaniu płatności sięgają już prawie 4 miesięcy.
Budowlanka nie jest samotna
Pozostałe branże, które borykają się z terminowością w regulowaniu swoich zobowiązań to:
- Przemysł
- Transport i Magazyny
- Handel detaliczny
- Handel hurtowy
- Motoryzacja
Trochę lepiej regulują swoje zobowiązania rolnicy, leśnicy, firmy górnicze oraz firmy działające na rynku obrotu nieruchomościami, które uplasowały się na ostatnich pozycjach w przeprowadzonym badaniu [1].
Należy również wspomnieć, że w 2018 roku liczba upadłości wzrosła aż o 18 % w stosunku do roku poprzedniego, przy czym, firmy z branży budowlanej są firmami wiodącymi w występowaniu o postępowanie restrukturyzacyjne.
Monitoring chroni Przedsiębiorców
Nieterminowość i kłopoty w branży budowlanej oraz analiza wyników, które dostarczają nam Biura Informacji Gospodarczej, nie powinny być pomijane przez Przedsiębiorców. Radzimy, by zawsze przed zawarciem zlecenia umowy czy kontraktu zachować: czujność i prewencję. Co to dokładnie znaczy? Chodzi o to, aby przed podjęciem współpracy sprawdzić wiarygodność płatniczą Partnera. Następnie, po zawarciu umowy i wystawieniu faktury, rozpocząć monitoring posprzedażowy. Bardzo często jest tak, że Przedsiębiorcy reagują dopiero w momencie powstania opóźnienia w płatnościach, a warto działać znacznie wcześniej! Jeśli przed współpracą zweryfikujesz Kontrahenta i od razu wprowadzisz monitoring, maksymalnie zmniejszysz ryzyko nieterminowych płatności i zabezpieczysz płynność finansową. W artykule Dzięki prewencji wreszcie poczujesz się lekko krok po kroku pokazujemy na czym polega mocna ochrona kapitału firmy.
Z tekstu dowiesz się, jak skuteczna prewencja chroni pieniądze Przedsiębiorców, wzmacnia pozycję firmy i buduje przewagę konkurencyjną, sięgnij po wiedzę i płynność finansową.
Pamiętaj: czujność i prewencja w biznesie to podstawa. Dzięki nim maksymalnie zabezpieczysz współpracę i zakończysz ją sukcesem, czyli zapłatą na czas za solidnie wykonaną pracę.
Kinga Janus
Dogmat Systemy S.A
[1]Źródło: BIG InfoMonitor, badanie „Skaner MSP, wśród mikro, małych i średnich firm” przeprowadzone przez Keralla Reserach