Przeterminowane płatności – 90 dni czekania

Przeterminowane płatności – 90 dni czekania

Przeterminowane płatności – 90 dni czekania

Witaj. To już drugi artykuł z serii: odpowiadamy na ważne pytania polskich Przedsiębiorców.
Tym razem wskazujemy rozwiązanie problemu Pani Igi. Pani Iga ma problem ze spóźnionymi płatnościami. W związku z tym zadała nam takie oto pytanie:

Dwóch moich klientów (jednorazowe transakcje – nie są to moi stali klienci) zalega mi z płatnościami ponad 90 dni. Jakie mam szanse na odzyskanie należności? Czy pozostało już tylko wejście na ścieżkę prawną? Dłużnicy nie odpowiadają na maile, nie odbierają telefonów

Jesteś ciekawy naszej odpowiedzi? Czytaj dalej.

Co robi zadłużony Kontrahent?

Zadłużony kontrahent, który nie zapłacił za naszą pracę, zazwyczaj, robi jedną rzecz: znika. Zapada się pod ziemię. Nie odbiera telefonów i nie odpowiada na maile. Nie poczuwa się do uregulowania powstałych zobowiązań. Lekceważy próby kontaktu ze strony wierzyciela. Skąd to wiemy? Z licznych opowieści Przedsiębiorców, którzy zgłaszają się do nas po pomoc, bo mają już dość proszenia się o swoje pieniądze, mają dość zszarpanych nerwów i są bezsilni.

Wśród osób prowadzących swoją działalność widzimy dwa sposoby reakcji na spóźnione płatności. Pierwszy sposób, którego zdecydowanie nie polecamy, to danie za wygraną. Niektórzy Przedsiębiorcy odpuszczają, nie walczą o swoje pieniądze, dają przewagę nieuczciwemu kontrahentowi. Drugi sposób to działanie – polecamy! Przedsiębiorcy, którzy wybierają ten sposób, podejmują liczne działania w celu odzyskania swoich pieniędzy. Jeśli akcja zakończy się sukcesem – świetnie, jeśli nie – szukają pomocy  i wsparcia ekspertów.

Nie odpuszczaj

Faktury z 90 dniowym przeterminowaniem mają szansę na uregulowanie jeszcze na etapie postępowania polubownego. Postępowanie polubowne polega na rozpoczęciu odpowiednio dobranych czynności, których celem jest  natychmiastowa spłata  długu. Na wstępie sprawdzamy wypłacalność i kondycję finansową kontrahenta. Gdzie możesz to zrobić? Piszemy to tutaj. Następnie przystępujemy do negocjacji.
Prawidłowo prowadzone czynności nie tylko opierają się na etyce i prawie, ale także dbają o zachowanie dobrej relacji między Przedsiębiorcą i spóźnionym z płatnością kontrahentem.
Działania, które należy podjąć zależą od:

  • Rodzaju kontaktu z zadłużonym kontrahentem (jest kontakt lub wcale go nie ma)
  • Kwoty powstałej wierzytelności
  • Kondycji finansowej zadłużonego kontrahenta

Zawsze należy jednak działać szybko, a zweryfikowanie kondycji finansowej zadłużonego kontrahenta, pomoże w negocjowaniu warunków spłaty.

Negocjacje i pozew

W przypadku kiedy zadłużony kontrahent „gra na czas”, a jego sytuacja jest niepewna i niestabilna, uruchamiamy dodatkowe posiłki. Nadal negocjujemy oraz składamy pozew i wchodzimy na drogę postępowania sądowego, czekając na nakaz zapłaty.

Z gotowym uprawomocnionym nakazem zapłaty oraz szczegółową  informacją o sytuacji majątkowej dłużnika, prawomocnie rozpoczynamy egzekucję komorniczą, która w znakomitej większości zakończona zostaje sukcesem.

Czas oczekiwania na zapłatę faktur rośnie!

Statystyka, którą prowadzą Biura Informacji Gospodarczej jest niepokojąca: w dalszym ciągu wzrasta okres oczekiwania na zapłatę.  O kolejne 5 dni wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę faktur.

W poprzednim kwartale firmy oczekiwały średnio 3 miesiące i 9 dni na zapłatę swoich należności. Obecnie termin ten wydłużył się do 3 miesięcy i 14 dni. Ponadto z każdego 1000 złotych widniejącego na wystawionej fakturze, 256 złotych nie zostało przelane na rachunek wierzyciela [1].

Dobra RADA!

Przedsiębiorco nie czekaj dłużej, działaj. Im dłużej zwlekasz, tym zmniejsza się Twoja szansa na 100 % odzyskanie Twoich ciężko zapracowanych pieniędzy!

Rekomendujemy bezpłatne porady prawe oraz rozpoznanie spraw, na podstawie którego, wskażemy Ci odpowiednie czynności, prowadzące do skutecznego odzyskania należności.

Najwyższy czas, aby skuteczne odzyskać swoje pieniądze i zakończyć sprawę z sukcesem.

 

Kinga Janus
Dyrektor działu Sprzedaży
i Obsługi Klienta w rodzinnej firmie

Dogmat Systemy S.A.

[1] Źródło „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” za IV kwartał 2018 r. Styczeń 2019 r.

Wesprzyj i udostępnij!

Copyrights ©2018: Dogmat Systemy | Project by GateOpen

Wesprzyj i udostępnij!

Chroń swój interes i odbierz 10% zniżkę!

Zapisz się do newslettera, płać mniej za dochodzenie należności i bądź na bieżąco z wiedzą, dzięki której ochronisz swoje finanse i poczujesz spokój.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, z późn. zm.)