Od dnia 13 listopada br. wezwanie dłużnika do zapłaty należności przedsiębiorca może przesłać drogą mailową. Wprowadza je znowelizowana ustawa w ramach tzw. Pakietu Wierzycielskiego i znacznie ułatwia wierzycielowi proces dochodzenia nieuregulowanych w terminie faktur.
Jeżeli wierzyciel chciałby skorzystać z takiej możliwości, ważne jest aby w zawieranej umowie współpracy z kontrahentem uwzględnił odpowiedni zapis precyzujący możliwość przesłania wezwania do zapłaty w formie elektronicznej (e-mailem). Należy wyszczególnić adresy e-mailowe kontrahentów, pod które kierowana będzie wszelka korespondencja. Zmiana ta dotyczy tylko zawieranych umów i kontraktów w obrocie gospodarczym, tylko pomiędzy przedsiębiorcami.
Proponujemy więc przy nowo zawieranych umowach wprowadzić wspomniany zapis, natomiast przy umowach zawartych wcześniej dokonać stosownego zapisu w formie aneksu do umowy.
Z perspektywy przedsiębiorcy jest to nie tylko spore udogodnienie, ale również zmniejszenie kosztów związanych z wysłaniem wezwania do zapłaty listem poleconym.
Pamiętajmy!
Wysłanie wezwania do zapłaty drogą elektroniczną lub tradycyjną (pocztową) nie zawsze mobilizuje dłużnika do spłaty należności.
Regularny monitoring należności oraz rozmowa z dłużnikiem, w większym stopniu dyscyplinuje go do systematycznej i terminowej spłaty naszych należności!
Wezwanie dłużnika do zapłaty jest przypomnieniem o powstałym zadłużeniu z wyznaczeniem ostatecznego terminu spłaty i jednoczesnym poinformowaniem o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego lub/i poinformowaniem o dokonaniu wpisu dłużnika do Biur Informacji Gospodarczej.
Kinga Janus
Dogmat Systemy S.A.