Pomoc dla przedsiębiorców – tarcza antykryzysowa 2.0
W piątek (17.04.2020 r.) w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, czyli tzw. „tarcza antykryzysowa 2.0”. Weszła ona w życie w dniu następnym, tj. 18 kwietnia. W poniższym artykule zajmiemy się omówieniem głównych postanowień tego aktu prawnego i sprawdzimy, jaką gwarantowaną pomoc dla przedsiębiorców przewiduje Państwo.
Podmioty objęte regulacją w ramach tarczy antykryzysowej 2.0
Tarczę stosuje się do przedsiębiorców, rozumianych jako „osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujących działalność gospodarczą” (zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców jest to „zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły”). Jako przedsiębiorców uwzględnia się także „wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej”. Założeniem drugiej tarczy antykryzysowej jest określenie zasad, warunków i trybu oferowania wspomnianym podmiotom wsparcia niezbędnego dla ich dalszego działania, które zostało zagrożone w związku z różnymi przepisami dotyczącymi zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Oczywistym jest więc, że tarczę stosujemy tylko do tych podmiotów, których trudna sytuacja finansowa jest następstwem polityki państwa w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzeniania się choroby COVID-19, co wynika wprost z ustawy.
Pomoc dla przedsiębiorców w ramach tarczy – podmiot udzielający pomocy i określenie trybu pomocy
Pomoc udzielana jest przez Agencję Rozwoju Przemysłu Spółkę Akcyjną (w skrócie ARP S.A., posiadającą 100-procentowy udział Skarbu Państwa) oraz spółkę zależną ARP S.A., której powierzono wykonywanie zadań z zakresu wsparcia przedsiębiorców (m.in. jest to ARP Leasing Sp. z o.o.). Obejmować ma ona okres nawet do 12 miesięcy po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, chyba że przedsiębiorca szybciej upora się z negatywnymi skutkami ekonomicznymi, wynikającymi z podejmowanych przez ustawodawcę regulacji (co wynika z art. 4 tarczy antykryzysowej 2.0).
Pomoc udzielana jest w trybie wnioskowym, co oznacza, że ubieganie się o nią wymaga złożenia odpowiedniego pisma do ARP S.A.. Jego elementy określa art. 10 tarczy antykryzysowej 2.0. Co istotne, sam wniosek i zainicjowane przez niego postępowanie, może być prowadzone w formie elektronicznej. Złożony przed przedsiębiorcę wniosek powinien zostać rozpatrzony w przeciągu 14 dni, jednakże termin ten może ulec wydłużeniu, gdyż jest jedynie terminem instrukcyjnym. Jeżeli pismo zostanie odrzucone, to nie można go ponownie wnieść w oparciu o te same przesłanki.
Pomoc dla przedsiębiorców – umowa wsparcia
Efektem udanego postępowania wnioskowego jest zawarcie z ARP. S.A. umowy wsparcia. Zawierana jest ona z zastrzeżeniem warunku zawieszającego, co oznacza, że umowa zacznie wywoływać skutki prawne w momencie, kiedy beneficjent wsparcia ustanowi i przekaże Agencji wymagane zabezpieczenia. Co istotne, umowa może dopuszczać kontrolę jej należytego wykonywania oraz zasady odpowiedzialności w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem postanowień. ARP S.A. udostępnia wzory umów wsparcia, co oznacza, że mają one formę umów adhezyjnych.
Pomoc dla przedsiębiorców w ramach tarczy antykryzysowej 2.0 – formy wsparcia
W art. 6 omawianej ustawy ustawodawca określa formy wsparcia dla przedsiębiorców. Wskazuje m.in. na pożyczki, gwarancje, poręczenia oraz leasing, jednakże nie jest to katalog zamknięty. W grę wchodzą wszelkie formy zwrotnych instrumentów finansowych, o ile tak umówią się strony. Tarcza określa, że pomoc przyjmować ma wypłatę poszczególnych transz przybranej formy wsparcia, chyba że umowa jest umową leasingu, bądź też wymaga przekazania finansowania w całości lub jest to uzasadnione okolicznościami jej udzielenia.
Jak to wygląda w praktyce?
ARP S.A. i ARP Leasingi Sp. z o.o. zapowiedziały udostępnienie następujących instrumentów: refinansowanie umów leasingowych dla sektora transportu drogowego, pożyczki obrotowe na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym oraz pożyczki obrotowe finansujące wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP. ARP S.A. ma „w najbliższych dniach” udostępnić Portal Klienta, w którym możliwe będzie złożenie wniosków. Natomiast same wzory umów są już dostępne do sprawdzenia na stronie internetowej Agencji.
Pomoc dla przedsiębiorców – zmiany w zakresie świadczenia postojowego
Tarcza antykryzysowa 2.0 wprowadza kilka nowości w zakresie przyznawania świadczenia postojowego. Do tej pory można było ubiegać się o nie tylko raz, zaś w wyniku zmian można uzyskać je nawet trzykrotnie (łączna kwota wynosi 6240 zł).
Ustawa dodała zupełnie nowy artykuł (art. 15 zua) do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z nim, do przyznania ponownego świadczenia wystarczy oświadczenie osoby uprawnionej, która wcześniej je dostała. Należy w nim wykazać, że sytuacja materialna wykazana we wniosku o pierwsze świadczenie postojowe nie uległa poprawie. Wypłata kolejnego świadczenia postojowego może zostać dokonana nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty pierwszego świadczenia.
Zniesienie wymogu uzyskania określonego przychodu
Ustawodawca zdecydował się również zrezygnować z wymogu uzyskania przez przedsiębiorcę przychodu nie wyższego od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS z miesiąca poprzedzającego miesiąc wniesienia wniosku. Oznacza to tyle, że zniesiony został limit przychodu w staraniach o uzyskanie świadczenia postojowego.
Ostatnia zmiana dotyczy osób wykonujących umowy cywilnoprawne. Świadczenie postojowe przysługuje im, jeżeli umowa cywilnoprawna została zawarta przed dniem 1 kwietnia 2020 r., a nie jak wcześniej przed 1 lutego.
Pomoc dla przedsiębiorców- zmiany w zakresie zwolnienia ze składek ZUS
Płatnik składek może odtąd domagać się za pomocą wniosku zwolnienia z obowiązku opłacania nieopłaconych należności z tytułu składek ZUS, należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., w wysokości 50% łącznej kwoty z tytułu składek wskazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany miesiąc. Warunkiem jest, że na dzień 29 lutego 2020 r. zgłosił do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 ubezpieczonych. Uwaga – liczbę ubezpieczonych oblicza się nie uwzględniając ubezpieczonych będących pracownikami młodocianymi.
Dodatkowo, na wniosek płatnika składek, który jest spółdzielnią socjalną, zwalnia się go z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek ZUS (należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2020 r.) wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za ten okres, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek przed dniem 1 kwietnia 2020 r.
Również przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność przed 1 kwietnia, mogą starać się o zwolnienie ze składek ZUS.
WAŻNE! Składki opłacone ulegają zwrotowi
Zgodnie z art. 113 tarczy antykryzysowej 2.0 „zwalnia się z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej za marzec 2020 r. także wówczas, gdy należności te zostały opłacone. Opłacone należności z tytułu składek podlegają zwrotowi”. W tej kwestii ustawodawca odsyła nas do art. 24 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zmiany dotyczące pożyczki ze środków Funduszu Pracy
Mikroprzedsiębiorca, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. może wystąpić z wnioskiem do powiatowego urzędu pracy o jednorazową pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Nowa tarcza wprowadza zmiany w zakresie umorzeń tych pożyczek – ulega ona umorzeniu (wraz z odsetkami), pod warunkiem, że mikoprzedsiębiorca złoży odpowiedni wniosek i będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Zrezygnowano więc z warunku niezmniejszania stanu zatrudnienia. Przychód z tytułu umorzonej pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Do pożyczek udzielonych do dnia 18 kwietnia stosuje się nowe przepisy.
Zamieszczamy link do strony, na której można złożyć wniosek o przyznanie jednorazowej pożyczki:
Przejdź na stronę i złóż WNIOSEK
Podsumowując dzisiejszą porcję wiedzy, zdajemy sobie sprawę, że pomoc przedstawiona w formie tarczy antykryzysowej 2.0 jest niewystarczająca, nie każdy będzie mógł z niej w pełni skorzystać. Niemniej jednak warto zapoznać się i skorzystać w obszarze, w którym Twoja firma kwalifikuje do złożenia wniosku o wsparcie, na podstawie przyjętych parametrów.
Życząc zdrowia, spokoju i wytrwałości w walce z pandemią , pozostańmy w domach i uszanujmy pracę personelu medycznego oraz pozostałych osób, które dla nas pozostać w domu nie mogą!
#zostańwdomu #StopCovid19
Dogmat Systemy S.A.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej i z większym spokojem poprowadzić swój biznes, zadzwoń lub napisz do nas:
☎ 722 33 55 33 ? tbn@dogmatystemy.pl
Podpowiemy Tobie, w jaki sposób weryfikować wiarygodność Klientów, doradzimy, co należy zrobić, kiedy, pomimo braku zapłaty za faktury, musisz zachować ciągłość dostaw i zabezpieczyć swoją firmę.
Dzisiejszy artykuł został przygotowany wspólnie z działem prawnym Dogmat Systemy S.A.
Kinga Janus
Dyrektor działu Sprzedaży
i Obsługi Klienta w rodzinnej firmie
Dogmat Systemy S.A.
Jesteśmy po to, by ułatwiać Twoją pracę. Zacznij działać już od dziś!
☎ 722 33 55 33 lub napisz: ? tbn@dogmatsystemy.pl
Sięgaj po więcej:
Kompleksowe Zarządzanie Należnościami
Tarcza Antykryzysowa w Prawie Medycznym
Pobierz gotowy wzór umowy
Wysokich Lotów!
Dogmat Systemy S.A.