Audyt branży motoryzacyjnej diagnozuje reeksport, czyli wywóz nowych pojazdów za granicę. Dziś wyjaśniamy, dlaczego audyt branży motoryzacyjnej w przypadku reeksportu jest kluczowy dla określenia skali problemu?
Audyt stokowy branży motoryzacyjnej
Realizując od lat audyty stokowe dla importerów marek oraz instytucji finansowych, jeszcze nigdy nie zaobserwowaliśmy tak pustych stoków pojazdów jakie są obecnie. Spadek dostępności pojazdów oraz bardzo długi czas oczekiwania na pojazdy specjalnie skonfigurowane pod klienta, nie napawa optymizmem.
Czy na statystykę wpływa tylko brak nowych pojazdów na stokach dealerskich?
Okazuje się, że nie tylko? Dlaczego? Otóż w ramach działań audytowych pomimo ograniczonej podaży pojazdów, odnotowaliśmy również ponadprzeciętny wzrost udziału reeksportu. Dotyczy to transakcji audytowanych w ostatnim roku 2021-2022, jednocześnie porównując dane z lat 2019-2020.
Oczywiście nasza obserwacja odnosi się do marek pojazdów, z którymi współpracujemy i które systematycznie poddają salony dealerskie kontroli stokowej i handlowej. Niemniej jednak, już na tej podstawie, systematycznie audytując znaczną część stoków dealerskich, bez wątpienia, możemy potwierdzić wzrost reeksportu.
Zacznijmy jednak od wytłumaczenia, czym jest REEKSPORT w branży motoryzacyjnej?
REEKSPORT – to nic innego jak ponowny wywóz samochodów pochodzenia „zagranicznego”. Pojazdów sprowadzanych do naszego kraju przez importera danej marki. Auta sprzedawane są przez sieć dealerską i zarejestrowane w Polsce, a następnie trafiają po rejestracji na teren Unii Europejskiej, głównie są to dwa kraje: Francja i Niemcy.
Według opracowanych przez nas danych, reeksport pojazdów w głównej mierze dotyczy pojazdów zarejestrowanych w miastach: Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Bielsko Biała i Wrocław.
Audyt – Reeksport – Analiza Danych
Z zebranych i przeanalizowanych danych, na podstawie fizycznie przeprowadzonych audytów handlowych i śledczych, weryfikujących dokumentację sprzedaży oraz prawidłowe naliczanie rabatów, bez wątpienia możemy potwierdzić, że okres pomiędzy rejestracją pojazdów w Polsce, a ich dalszą odsprzedażą znacznie się skrócił. To oznacza, że w większej ilości przypadków rejestracja w Polsce następuje niemal równolegle z transakcją dalszej odsprzedaży w ramach reeksportu.
Dodajmy jeszcze, że „zjawisko” reeksportu pojazdów jest niezgodne z polityką sprzedaży importerów marek, którzy swoją ofertę rabatową kierują do polskich klientów. I w znacznej części to nie, polscy klienci są beneficjentami korzyści oferowanych przez importera.
Kiedy i dlaczego zjawisko reeksportu jest nieuczciwe w branży motoryzacyjnej?
Dodajmy, że sam reeksport nie jest zjawiskiem nielegalnym i nieuczciwym, ale oferowane przez importera rabaty i warunki ich przyznawania odnoszą się tylko do klientów polskich, nie podmiotów trudniących się dalszą odsprzedażą. A warunki handlowe dla firm trudniących się reeksportem są inne i w dużej mierze mniej korzystne.
Audyt branży motoryzacyjnej – reeksport i jego mechanizmy
Mechanizmów „ukrycia” reeksportu jest wiele. Generalnie każdy z regionów i grup kapitałowych próbują różnych ścieżek postępowania. W związku z tym istnieją też różne metody diagnozowania transakcji sprzedaży pojazdów, w których nastąpiła przysłowiowa wywózka aut. Dotyczy to między innymi:
- udokumentowania kanału sprzedaży
- pośredników
- szczegółów operacji
Reasumując, reeksport stał się procederem coraz bardziej popularnym, na równi z wywozem aut wyleasingowanych i podnajmowanych do francuskich wypożyczalni.
Jak działają takie podmioty?
Są to zazwyczaj podmioty pozyskujące od dealerów pojazdy, najczęściej różnych marek, w różnych regionach Polski. Podmioty te dokonują większych zakupów flotowych, tak aby pozyskać maksymalny rabat flotowy. Jest też opcja mniejszych, jednorazowych zakupów pojazdów, by od razu nie wzbudzać podejrzeń importera.
PODSUMOWANIE
Podsumowując, reeksport jest zjawiskiem występującym od dawna, negatywnie wpływającym zarówno na importerów, dealerów jak i klientów. Bez sprzecznie, na tego typu transakcjach zyskuje wyłącznie wąskie grono podmiotów.
Dlatego, przestrzegamy i zwracamy szczególną uwagę na podejrzane transakcje sprzedaży flotowej lub częstej sprzedaży rabatowanej na warunkach, wzbudzających wątpliwości.
Lubimy pracę, która stawia wyzwania, a ZESPOŁOWO wiemy, że nie ma dla nas beznadziejnych przypadków! Są tylko duże wyzwania!
Spójrz co możemy dla Ciebie zrobić? Dlaczego AUDYT się OPŁACI?
Monika Giec
Dyrektor Departamentu Audytu i Windykacji w Dogmat Systemy Services
#Doświadczenie #Zespół #Sukces #AUDYTSTOKÓW #AUDYTHANDLOWY #AUDYŚLEDCZY
A jeżeli i Ty chciałbyś skorzystać z naszego wsparcia, sprawdzić jak działamy i jaką skuteczność osiągamy.
Zapraszamy Cię do kontaktu:
☎ 722 33 55 33 lub ? audyt@dogmatsystemy.pl
Możesz również skorzystać z konsultacji prawnych, związanych z weryfikacją lub sporządzeniem umów współpracy i ich zabezpieczeniem oraz polubownym i prawnym dochodzeniem należności.
Dogmat Systemy Services
Jesteśmy po to, by ułatwiać Twoją pracę. Zacznij działać już od dziś!
☎ 722 33 55 33 lub napisz: ? tbn@dogmatsystemy.pl
Sięgaj po więcej:
Windykacja Międzynarodowa – Wywóz Aut do Afryki
Pobierz gotowy wzór Umowy
Wysokich Lotów!
Dogmat Systemy Services