Zarządzanie Należnościami kontra Windykacja

Zarządzanie Należnościami kontra Windykacja

Zarządzanie Należnościami kontra Windykacja.

Jaka jest różnica pomiędzy zarządzaniem należnościami a windykacją? Które z tych narzędzi biznesowych daje nam, Przedsiębiorcom, zysk, spokój i czas na to, co ważne? Postanowiliśmy z początkiem roku odpowiedzieć na te pytania, rozwiać wątpliwości Klientów, którzy chcą się bliżej zapoznać z tematem i bezpiecznie rozwijać swoją firmę.

Zarządzanie należnościami

Zarządzanie należnościami polega na:

  • Ustaleniu jasnych i prostych zasad współpracy z kontrahentami, w tym określeniu warunków udzielenia tzw. kredytu kupieckiego, czyli sprzedaży z odroczonym terminem płatności
  • Wdrożeniu, koordynowaniu i kontrolowaniu polityki kredytowania kontrahentów
  • Wdrożeniu działań prewencyjnych, które zabezpieczą Przedsiębiorcę przed zbyt długim kredytowaniem kontrahentów, potwierdzą wiarygodność i sytuację finansową partnerów biznesowych
  • Systematycznym monitorowaniu bieżących należności. Monitoring zabezpiecza terminowe wpływ za wykonaną przez nas pracę, tym samym ogranicza ryzyko utraty płynności finansowej
  • Korzystaniu z pieczęci prewencyjnej, która informuje kontrahenta o monitorowaniu każdej wystawionej przez wierzyciela faktury

Pamiętaj!

Kiedy już wdrożysz podstawowe czynności zarządzania należnościami, wykonuj je systematycznie. Tylko dzięki systematycznym działaniom ograniczysz do minimum ryzyko związane z utratą pieniędzy za nieuregulowane przez kontrahenta faktury, faktury za które odprowadzasz należne podatki i z których płacisz pracownikom należne wynagrodzenie.

Zarządzanie należnościami – korzyści dla obu stron

Systematyczne zarządzanie należnościami buduje zaufanie, szacunek i pewną współpracę. Oprócz terminowych wpłat główne korzyści zarządzania należnościami to:

  • Jasne zasady współpracy dla obu stron /wierzyciel, kontrahent/
  • Pieczęć prewencyjna oraz systematyczny monitoring należności to jasny sygnał dla kontrahenta, że dbamy o nasz czas i pieniądze, to, z kolei, buduje szacunek i silne relacje biznesowe, które procentują
  • Stajemy się przykładem: miękkie, posprzedażowe czynności są drogowskazem dla innych, którzy też chcą zabezpieczyć swoje pieniądze
  • Kształtujemy dyscyplinę płatniczą u naszych kontrahentów

Dobre działania procentują:

  • systematycznym spływem należności
  • zachowaniem płynności finansowej
  • wzmocnieniem wypracowanych relacji
  • przyzwoitością i uczciwością w biznesie bez względu na jego rozmiar i branżę

A co z windykacją?

Windykacja to nic innego jak dochodzenie przeterminowanych należności. Nadrzędnym celem windykacji jest wyegzekwowanie należności od zadłużonego kontrahenta na etapie polubownym lub w procesie sądowo-egzekucyjnym.

Windykacja należności wchodzi do gry, kiedy kontrahent nie zapłacił nam na czas. Zazwyczaj Przedsiębiorcy do windykacji przekazują należności, których termin płatności upłynął, czyli po 60, 90 czy 120 dniach.

Windykację zawsze rozpoczynamy od działań polubownych. Jeśli one nie skutkują spłatą zobowiązania w określonym terminie, kierujemy sprawę na drogę postępowania sądowo-egzekucyjnego. Niestety, zazwyczaj jest to długa i niewdzięczna droga, która, mimo naszych starań, nie zawsze kończy się sukcesem, czyli wpłatą zaległości na nasze konto. Dlatego tak ważne i opłacalne jest zarządzanie należnościami. Dzięki niemu chronimy się przed czekaniem, stratą i kosztownymi procesami.

Zarządzanie należnościami kontra windykacja

CZAS i Pieniądze: zarządzanie należnościami to systematyczny wpływ pieniędzy na rachunek bankowy, brak zatorów i zachowanie płynności finansowej. Windykacja to często gra na czas ze strony kontrahenta i brak pieniędzy na naszym koncie. Rozwijasz firmę trzymając zaciągnięty hamulec ręczny.

Spokój: przyczyną windykacji jest zbyt długie oczekiwanie na zapłatę. Windykacja to brak środków na regulowanie swoich zobowiązań, czasami jest to: być albo nie być firmy. To też niespokojny sen, stres i nerwy, które źle wpływają na nasze zdrowie – dlaczego więc Przedsiębiorcy czekają do ostatniej chwili i nie upominają się o swoje pieniądze?
Zarządzanie należnościami to spokojne prowadzenie biznesu i czas na rzeczy naprawdę ważne: budowanie strategii, inwestowanie, sprzedaż, to rozwój i wsparcie ekspertów.

Wypracowane relacje: dzięki zarządzaniu należnościami wzmacniamy wypracowane relacje, jesteśmy drogowskazem dla naszych kontrahentów. To my pokazujemy, jak można dobrze i z zyskiem ogarnąć temat firmowych należności. To współpraca oparta na dialogu i wzajemnym szacunku. Już na starcie eliminujemy nieuczciwych kontrahentów, szkoda na to czasu i energii.

Windykacja – jeżeli kontrahent uchyla się od zapłaty, to wstrzymujemy z nim współpracę, nawet jeżeli wcześniej zostały wypracowane z nim dobre relacje. Nie ma sensu finansować partnera, który nie płaci za moją pracę, jest wobec mnie nieuczciwy.

Wnioski

Podsumowując, starcie, w którym naprzeciwko siebie stają – zarządzanie firmowymi pieniędzmi i windykacja, bezapelacyjnie wygrywa zarządzanie.
Jest tańsze, daje spokój, minimalizuje ryzyko strat, wzmacnia płynność finansową, buduje silne relacje biznesowe oparte na szacunku i uczciwości.

Zarządzanie należnościami to podstawa każdego biznesu, szczególnie w dzisiejszym, cyfrowym świecie, w którym w większości przypadków współpracujemy zdalnie i minimalizujemy obieg dokumentów. Równocześnie relacje, zaufanie i szacunek nadal są najważniejsze i nadal procentują.

Masz szansę na zmianę już od dziś. Zrób pierwszy krok w stronę spokoju i zysku. Skorzystaj z rad ekspertów, którzy od 20 lat wspierają Przedsiębiorców w zarządzaniu należnościami. Posłuchaj historii jednego z nich. Poznaj przypadek Pana Patryka i, tak jak On, sięgaj po więcej.

Kinga Janus
Dyrektor Działu Sprzedaży
w firmie rodzinnej
Dogmat Systemy S.A.

Wesprzyj i udostępnij!

Copyrights ©2021: DOGMAT Systemy Services Sp. z o.o. | Project by GateOpen

Wesprzyj i udostępnij!

Przygotowaliśmy dla Ciebie Kalkulator Przedsiębiorcy. Dzięki niemu szybko sprawdzisz, czy tracisz firmowe pieniądze i jak możesz to zmienić.

Akceptuję regulamin. Przeczytaj.

Zgoda na kontakt mailowy Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie e-mail informacji handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Dogmat Systemy sp. z o.o. odbieranych na telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych w szczególności takich jak telefon, komputer, tablet lub smartfon. Udzielona w tym miejscu zgoda może być przeze mnie odwołana w każdej chwili.
Zgoda na przetwarzanie danych Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w rozumieniu prawa ochrony danych osobowych oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne we wskazanych wyżej celach marketingowych przez Dogmat Systemy sp. z o.o. i oświadczam, iż podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne oraz iż zostałem poinformowany o prawie żądania dostępu do moich danych osobowych, ich zmiany oraz usunięcia.
Zgoda na kontakt telefoniczny Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez Dogmat Systemy sp. z o.o. telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w tym telefonów, komputerów, tabletów lub smartfonów, dla celów marketingu bezpośredniego przedstawionego w komunikacji głosowej na podany przeze mnie numer. Udzielona w tym miejscu zgoda może być przeze mnie odwołana w każdej chwili.

Kliknij w ikonę i pobierz

Kalkularor Przedsiębiorcy