2 sprawdzone sposoby na rozwój biznesu – część 1
Dobre praktyki dla rozwoju i bezpieczeństwa biznesu są bezcenne. Jeżeli będziesz je systematycznie stosował w Twojej firmie, to możesz być pewien, że ryzyko utraty płynności czy nieodzyskania pieniędzy za Twoje faktury, będzie znikome. W dzisiejszym artykule pokażemy dwa sprawdzone sposoby, które pomogą Ci pokonać ograniczenia, zwiększą siłę i skuteczność Twoich działań oraz ochronią Twój kapitał.
Ciekawy? Zaczynamy.
2 proste ruchy
Istnieją 2 praktyki rozwoju i ochrony biznesu. Są to:
- Czynności wykonywane przed rozpoczęciem współpracy z Kontrahentem
- Czynności wykonywane na bieżąco, podczas współpracy z Kontrahentem
Zaraz pokażemy Ci skuteczność sposobu nr 1. Rozłożymy go na czynniki pierwsze. Składają się na niego dwie czynności, które warto podjąć, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Za chwilę zobaczysz, jak dwa proste ruchy mogą zwiększyć Twój zysk i chronić Twój kapitał.
W kolejnym tekście pokażemy Ci, co warto robić już podczas trwania współpracy, aby ta dawała satysfakcję i Tobie i Twoim partnerom biznesowym. Bo przecież biznes to relacje i chodzi w nim o dobro dwóch stron.
Tymczasem zapraszamy do lektury pierwszego artykułu 🙂
Na dobry start – sposób nr 1
Sposób nr 1, czyli pisemna umowa.
Czynności wykonywane przed rozpoczęciem współpracy z Kontrahentem dzielimy na dwie części. Pierwszy i jednocześnie obligatoryjny nawyk, który powinien wejść w krew każdemu przedsiębiorcy to:
przygotowanie stosownej dokumentacji, w szczególności umowy lub kontraktu – przed rozpoczęciem współpracy.
Wspomniana umowa zabezpiecza interesy dwóch stron, a w szczególności chroni wierzyciela podczas wzajemnych rozliczeń. Pamiętaj również, że jeżeli zawrzemy umowę współpracy i w trakcie jej realizacji będziemy wykonywać dodatkowe prace, trzeba przygotować aneks, który jasno określi ich zakres i koszt.
Klops w branży budowlanej
Przedsiębiorcy z branży budowlanej, którzy przychodzą do nas po wsparcie, bardzo często mówią nam o sytuacjach, w których to strony podpisały kontrakt z wykazem określonych prac. Natomiast już podczas realizacji kontraktu, dochodziło do tzw. nadwykonań, czyli prac dodatkowych, na które strony umówiły się tylko ustnie.
Jak myślisz: jaka jest główna konsekwencja tzw. „ustnych” ustaleń? Pewnie już doskonale to wiesz. Jest nią BRAK. Brak zapłaty za prace dodatkowe, które, niestety, nie zostały należycie udokumentowane. Tylko w niewielkiej liczbie przypadków zdarza się, że zamawiający kontrahent terminowo ureguluje płatność za prace wykonane na podstawie ustnych uzgodnień!
Tylko w niewielkiej liczbie przypadków zdarza się, że zamawiający kontrahent terminowo ureguluje płatność za prace wykonane na podstawie ustnych uzgodnień!
Aneks na czynności dodatkowe
Niezależnie od branży, w której działasz zachęcamy Cię do zabezpieczenia swoich przyszłych i bieżących należności choćby prostą umową. Następnie, jeżeli w trakcie współpracy wykonasz dodatkowe czynności, uwzględnij je w dodatkowym dokumencie, czyli w aneksie. Pozwoli Ci to w przyszłości uniknąć niejasnych, stresujących i nieprzyjemnych sytuacji, czy też nieuczciwych zasad stosowanych przez stronę zamawiającą. Pamiętaj też, że brak odpowiedniej dokumentacji zawartej z kontrahentem (m.in. umowa, aneksy, zamówienia, protokoły itp.) może uniemożliwić Ci dochodzenie wierzytelności na drodze postępowania sądowego!
Pamiętaj też, że brak odpowiedniej dokumentacji zawartej z kontrahentem (m.in. umowa, aneksy, zamówienia, protokoły itp.) może uniemożliwić dochodzenie wierzytelności na drodze postępowania sądowego!
Sposób nr 2
Sposob nr 2, czyli odpowiedź na pytanie: z kim pracujesz?
Druga i równie ważna praktyka biznesowa, od której zależy sprawne funkcjonowanie firmy, jej rozwój i regulowanie zobowiązań na czas to:
weryfikacja Kontrahenta, czyli
- sprawdzenie jego wiarygodności w odpowiednich rejestrach
- weryfikacja jego historii płatniczej
- weryfikacja powiązań z innymi podmiotami gospodarczymi
Systematyczna weryfikacja kontrahenta współpracującego lub rozpoczynającego współpracę da Ci pewność, że współpraca ta będzie korzystna dla obu stron. Czyli? Kontrahent zamawiający towar czy usługę, otrzyma ją w terminie, a firma, która ją dostarcza, otrzyma za nią pieniądze, również w uzgodnionym i wskazanym na fakturze czasie. Uwierz, to jest możliwe.
Dodatkowo, pozytywna weryfikacja da Ci możliwość szybkiego finansowania faktur (Faktoring+), bez czekania na termin płatności. Miej świadomość, że wiarygodni i uczciwi kontrahenci nie będą mieli wątpliwości i sprzeciwu, aby finansować wystawiane dla nich faktury.
Systematyczne finansowanie faktur da Ci duże możliwości. Dlaczego? Ponieważ szybki dostęp do kapitału wzmocni Twoją przewagę konkurencyjną, umożliwi Ci pozyskiwanie nowych klientów, negocjowanie atrakcyjnych kontaktów – marż, i, co najważniejsze, znacznie przyspieszy rozwój Twojej firmy. Skuteczne podejście do prowadzenia biznesu polega na systematycznym wykorzystywaniu sprawdzonych praktyk, które zapewniają Ci zysk i chronią Twój kapitał.
Każda z firm jest zależna od podmiotów/kontrahentów, z którymi współpracuje. Dobre praktyki budują dobre relacje i tworzą biznesy, oparte na zdrowym zaufaniu i zadowoleniu dwóch stron. A o to, przecież, w naszej pracy chodzi.
Zapraszam Cię na drugą część i solidną porcję wiedzy, która wzmocni Twój biznes i ochroni Twoje pieniądze.
Kinga Janus
Dogmat Systemy S.A.