Audyt standardów marki, czym jest i dlaczego warto weryfikować wprowadzone standardy i procedury? Jeszcze kilkanaście lat temu audyt kojarzył nam się głównie z działem księgowości i dokumentacją finansową. Jednak na przestrzeni lat, audyt zyskał na popularności. Dziś prawie każda branża przeprowadza audyty weryfikujące zgodność z określonymi procedurami, wprowadzonymi normami, czy wzorcami i zazwyczaj są one czynnością systematyczną i obowiązkową.
W dzisiejszej porcji wiedzy skupimy się na audycie standardów marki realizowanym dla branży motoryzacyjnej.
Audyt standardów marki – dlaczego warto?
Zdecydowanie w ramach realizacji audytów standardów i zebranych danych, wynika, że regularne badanie wprowadzonych norm powoduje zwiększenie ich przestrzegania i zrozumienia. A to z kolei wpływa na zwiększenie zainteresowania klientów produktami marki, zwiększenie sprzedaży i buduje przywiązanie klienta do marki.
Czym są standardy marki?
Standardy marki to kryteria ustalone przez koncern danej marki. Kryteria, które obowiązują wszystkich partnerów marki. Nadrzędnym ich celem jest budowanie i rozwijanie wizerunku marki. Najczęściej standardy wprowadzane przez koncerny dotyczą między innymi:
- Wyposażenia punktów sprzedaży i usług serwisowych.
- Obsługi Klienta.
- Kampanii reklamowych oraz informacyjnych.
- Częstotliwości i jakości kontaktów z Klientami.
- Znajomości produktów marki.
- Znajomości aktualnej polityki handlowej.
- Obsługi posprzedażowej.
- Magazynowania produktów.
- Innych, dodatkowych standardów wprowadzonych przez dane marki w celu wzmocnienia produktu.
Audyt standardów marki w branży Automotiv
Od wielu lat audytujemy wprowadzone w branży Automotiv standardy marki. Z naszego doświadczenia, w pierwszym etapie audytu spełnienie standardów odnotowujemy na poziomie 62%.
Co robimy dalej?
Po pierwsze – na podstawie wyników audytu ustalamy obszary wymagające poprawy, wskazujemy również silne strony audytowanej przez nas sieci sprzedaży.
Po drugie – po wdrożeniu zaleceń audytowych i przeprowadzeniu ponownego audytu po okresie 6 miesięcy, porównujemy wyniki. W rezultacie, w większości przypadków odnotowujemy wzrost poziomu realizacji standardów sprzedaży marki o około 19%.
W przypadku obszaru usług serwisowych, odnotowujemy podobne wyniki.
Wyzwania branży Automotiv w roku bieżącym?
Bez wątpienia obserwujemy znaczny spadek sprzedaży nowych pojazdów. O trudnościach i prognozach specjaliści wspominali już w 2021 roku. Nadal trudności z dostępnością niektórych surowców i komponentów ma wpływa na zmianę cen pojazdów i ich dostępność. A tegoroczna, znaczna podwyżka stóp procentowych również nie napawa optymizmem. Wyzwania są sporę i z pewnością niekorzystnie wpływają na zmiany w funkcjonowaniu części dealerów. Dodatkowo nie pomagają też liczne zmiany personalne w strukturach obsługi i sprzedaży.
Co za tym idzie, w obecnych realiach przestrzeganie standardów marki, dla części dealerów stanowi spore wyzwanie. O poziomie realizacji standardów marki, warto wiedzieć i rozmawiać, zwłaszcza o przyczynach odstępstw. A w najtrudniejszych obszarach udzielać wsparcia. Zwracamy, szczególnie uwagę na konieczność przeszkolenia nowych członków zespołu i ich właściwie wdrożenie w standardy danej marki.
Przestrzeganie Zasad Bezpieczeństwa – Audyt Standardów – Weryfikacja i Ochrona
W ramach prowadzanych audytów weryfikujemy również przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony w miejscach przechowywania i sprzedaży produktów. Oceniamy ryzyko wizerunkowe związane z nieprzestrzeganiem zarówno standardów marki oraz zasad bezpieczeństwa i ochrony.
Z naszych doświadczeń – audyty dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ochrony realizowane w punktach magazynowania produktów i obsługi klienta, w pierwszym etapie audytu, uzyskują maksymalny wynik 66%.
Jak postąpić, kiedy wynik audytu jest niepokojący?
Najważniejsze to wskazać obszary krytyczne, wymagające natychmiastowej poprawy. I analogicznie jak przy standardach marki, wdrożyć zalecenia po audytowe, maksymalnie w okresie 2 miesięcy, do czasu kolejnego badania. W rezultacie, po drugim przeprowadzanym audycie, potwierdzamy usunięcie obszarów krytycznych w 100% w audytowanej sieci. Wynik ten przekłada się na wzrost poziomu bezpieczeństwa i ochrony, średnio do poziomu 86%.
Warto dodać, że w obszarze naruszeń zasad bezpieczeństwa i ochrony w przypadku zdarzenia szkodowego, nie będzie można liczyć na ochronę ubezpieczeniową.
Co ważne, zaobserwowaliśmy również, że ujawnione nieprawidłowości często stanowią naruszenie przepisów prawa i narażają na konsekwencje finansowe, roszczenia cywilne oraz odpowiedzialność karną.
W tym konkretnym przypadku, rekomendujemy:
- Wewnętrzne przeprowadzenie audytu w ramach własnej struktury i zasobów, wdrożenie procesu zmian i usunięcie nieprawidłowości.
- Skorzystanie z zewnętrznych podmiotów audytujących, specjalizujących się w ustalaniu obszarów ryzyka. Wdrożenie zaleceń i procedur po audytowych oraz usunięcie obszarów ryzyka.
W obu przypadkach warto przeprowadzać audyty nie rzadziej niż raz w roku.
PODSUMOWANIE
Marka, która szczególnie zwraca uwagę na zwiększanie satysfakcji swoich klientów, a satysfakcja przekłada się bezpośrednio na zyski, już dawno w ramach procesów zarządzania kanałami sprzedaży, wdrożyła standardy. Następnie zapoznała z nią poszczególne podmioty w kanale sprzedaży, po czym przystąpiła do weryfikacji ich przestrzegania. Bywa również tak, że marka wdrożyła, a nie weryfikuje ich lub robi to nie systematycznie, w takich przypadkach radzimy, szybko dokonać zmian. Systematyczny i szczegółowy audyt pomoże zweryfikować obszary najbardziej wrażliwe, ocenić stopień ich wdrożenia i realizacji, następnie wprowadzić zmiany i zminimalizować ryzyko ewentualnych strat.
Jeżeli szukasz optymalnego rozwiązania i sposobu skutecznej weryfikacji wprowadzonych standardów, skontaktuj się z nami.
Spójrz co możemy dla Ciebie zrobić: Audyt Dążenie do Doskonałości. Wiedza. Przewaga. Spokój.
Chętnie podzielimy się wiedzą i doświadczeniem, zaplanujemy proces i wskażemy najwrażliwsze obszary mające wpływa na skuteczne zarządzanie standardami w Twojej branży.
Zapraszamy do kontaktu:
☎ 722 33 55 33 @ audyt@dogmatsystemy.pl
Zapraszamy również do konsultacji prawnych, związanych ze sporządzaniem umów współpracy, umów handlowych, prawnym zabezpieczeniem umów, weryfikacją wypłacalności klientów przed zawarciem umowy oraz polubownym i prawnym dochodzeniem należności.
Dogmat Systemy Services
Od 23 lat skutecznie dochodzimy należności B2B
Od 17 lat audytujemy sieci dealerskie branży motoryzacyjnej
Monika Giec
Dyrektor Departamentu Windykacji i Audytu
Dogmat Systemy Services Sp z o.o.
Jesteśmy po to, by ułatwiać Twoją pracę. Zacznij działać już od dziś!
Sięgaj po więcej:
Audyt Branży Motoryzacyjnej – Reeksport
Negocjacje Terenowe – Dlaczego Warto?
Pobierz gotowy wzór UGODY
Wysokich Lotów!
Dogmat Systemy Services