Rośnie zadłużenie firm z branży handlowej

Rośnie zadłużenie firm z branży handlowej

Rośnie zadłużenie firm z branży handlowej. W lutym dług wyniósł ponad 3 mld zł i wzrósł o prawie 800 mln w porównaniu do 2017 roku.  W tym artykule diagnozujemy problem, określamy jego przyczyny oraz wskazujemy 3 proste sposoby, które ograniczą ryzyko strat i wesprą polskich przedsiębiorców.

Czekając na 37, 5 tysiąca złotych…

Szacuje się, że ponad 81 tysięcy zadłużonych firm handlowych posiada 345 tysięcy niezapłaconych faktur, przy czym średnie zadłużenie niezapłaconej faktury wynosi 37,5 tys. zł. Zadłużenie obejmuje handel hurtowy i stanowi 55% całego portfela zadłużenia, a pozostałe 45% to handel detaliczny[1]. Najbardziej zadłużone firmy z branży handlowej pochodzą z województw:  mazowieckiego, śląskiego i wielkopolskiego.

Wzrost sprzedaży i zadłużenia idą razem w parze

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w miesiącu grudniu 2017 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,2%. Natomiast porównując 2017 rok do 2016 roku nastąpił wzrost o 7,3%. Z jednej strony są to optymistyczne wiadomości z drugiej, jednak, wprost przeciwnie, bo, pomimo rosnącej sprzedaży, w 2017 roku wzrosło także zadłużenie firm z branży handlowej.

Przyczyna wzrostu zadłużenia

Istnieje kilka głównych przyczyn, które powodują wzrost zadłużenia przedsiębiorców i hamują rozwój firmy. Niewątpliwie na naszym podium znajduje się cenowa rywalizacja, która doprowadza wielu mniejszych przedsiębiorców do balansowania na granicy rentowności. „Tniemy” ceny, kusimy klienta rabatami, jednak  – mimo zwiększonej sprzedaży – na koniec dnia jesteśmy na minusie. Główne wyzwania przedsiębiorców to:

  1. Konkurencyjność większych graczy rynkowych – ogranicza rozwój i codzienne funkcjonowanie lokalnych przedsiębiorców
  2. Zwiększająca się liczba sklepów internetowych – konsumenci coraz bardziej zainteresowani zakupami bez wychodzenia z domu /konkurencyjność cenowa/
  3. Brak prewencji – WERYFIKACJI KONTRAHENTÓW – zapobiega przed współpracą z nieuczciwym odbiorcą towarów
  4. Dłuższe terminy płatności i brak konsekwencji w dochodzeniu zapłaty za sprzedany towar.
  5. Brak systematyczności w codziennym monitorowaniu należności doprowadza do powstających zatorów płatniczych, a w ostateczności do utraty płynności finansowej

3 sposoby na ochronę płynności finansowej

Jak widać problem jest złożony i nie ma jeden złotej rady, która, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – rozwiązałaby problem przedsiębiorców z sektora MŚP i zażegnała niebezpieczeństwo utraty płynności finansowej. Jednak kilka prostych zmian, może znacząco ochronić środki przedsiębiorstwa i zminimalizować ryzyko wystąpienia zatoru płatniczego. Spora część przedsiębiorstw zobowiązanych do spłaty ograniczyłaby ryzyko utraty płynności finansowej swojego przedsiębiorstwa, przeprowadzając podstawowe czynności związane z zarządzeniem należnościami, czyli:

  • Weryfikację kontrahentów
  • Monitoring pro-sprzedażowy należności
  • Natychmiastowe dochodzenie należności zaraz po upływnie terminu płatności

Te trzy kroki chronią nasze pieniądze. Dzięki weryfikacji kontrahenta, eliminujemy ryzyko współpracy z firmą, której płynność finansowa jest zagrożona. Monitoring pro-sprzedażowy pozwala nam trzymać rękę na pulsie – dajemy wyraźny sygnał drugiej stronie, że szanujemy nasze pieniądze i że terminowa płatność jest dla nas priorytetem we wzajemnej współpracy. Natychmiastowe dochodzenie należności od spóźnialskich kontrahentów dyscyplinuje ich i zwiększa prawdopodobieństwo szybkiego odzyskania należności.

Dobra rada!

Zabezpieczenie systematycznej sprzedaży prostą umową, chroni interesy każdej ze stron, a w szczególności zabezpiecza interesy wierzyciela!

Kinga Janus
Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu
Dogmat Systemy S.A.

[1] Dane na podstawie Krajowego Rejestru Długów (KRD) Biura Informacji Gospodarczej (BIG).

Wesprzyj i udostępnij!

Copyrights ©2021: DOGMAT Systemy Services Sp. z o.o. | Project by GateOpen

Wesprzyj i udostępnij!

Przygotowaliśmy dla Ciebie Kalkulator Przedsiębiorcy. Dzięki niemu szybko sprawdzisz, czy tracisz firmowe pieniądze i jak możesz to zmienić.

Akceptuję regulamin. Przeczytaj.

Zgoda na kontakt mailowy Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie e-mail informacji handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Dogmat Systemy sp. z o.o. odbieranych na telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych w szczególności takich jak telefon, komputer, tablet lub smartfon. Udzielona w tym miejscu zgoda może być przeze mnie odwołana w każdej chwili.
Zgoda na przetwarzanie danych Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w rozumieniu prawa ochrony danych osobowych oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne we wskazanych wyżej celach marketingowych przez Dogmat Systemy sp. z o.o. i oświadczam, iż podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne oraz iż zostałem poinformowany o prawie żądania dostępu do moich danych osobowych, ich zmiany oraz usunięcia.
Zgoda na kontakt telefoniczny Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez Dogmat Systemy sp. z o.o. telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w tym telefonów, komputerów, tabletów lub smartfonów, dla celów marketingu bezpośredniego przedstawionego w komunikacji głosowej na podany przeze mnie numer. Udzielona w tym miejscu zgoda może być przeze mnie odwołana w każdej chwili.

Kliknij w ikonę i pobierz

Kalkularor Przedsiębiorcy