Upadłość Bez Tajemnic.
Upadłość przedsiębiorstwa to bolesny moment dla każdego przedsiębiorcy. Niemniej jednak jest to szansa na wyjście z trudnej i mocno stresującej sytuacji. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak przeprowadzić postępowanie upadłościowe. To wiedza zarówno dla przedsiębiorców, którzy ogłaszają upadłość, jak i dla wierzycieli, którzy chcą odzyskać swoje pieniądze. Zapraszamy.
Upadłość – plan działania
Przeprowadzenie postępowania upadłościowego wiąże się ze spełnieniem odpowiednich przesłanek
i wykonaniem stosownych czynności, które reguluje Prawo upadłościowe. Jeśli jesteś wierzycielem i otrzymałeś informację od zadłużonego klienta, o tym że właśnie złożył on wniosek o ogłoszenie postępowania upadłościowego, wstrzymaj się z decyzją o kierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Zaczekaj na wydanie przez sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości lub o jego oddaleniu. Oto cały proces postępowania upadłościowego.
Zaraz krok po kroku, dowiesz się:
- W jaki sposób złożyć wniosek, kto może go sporządzić, jakie są opłaty
- Kiedy sąd wydaje postanowienie, a kiedy może odrzucić wniosek
- Kiedy następuje zgłoszenie wierzytelności przez wierzycieli
- Co to jest spis inwentarza
- Jak wygląda sporządzenie planu likwidacyjnego
- Likwidacja masy upadłości
- Kiedy następuje plan podziału
- Jakie są kategorie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym
- Wykonanie planu podziału
- Zakończenie postępowania
Poszczególne czynności niezbędne do skutecznego przeprowadzenia postępowania upadłościowego przygotowaliśmy w 10 najważniejszych krokach, a zatem dowiedz się co należy wykonać w każdym z nich.
1. Sporządzenie i złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości Postępowanie upadłościowe może być wszczęte i prowadzone tylko i wyłącznie na wniosek, przy czym należy zaznaczyć, że wniosek może zostać złożony tylko przez podmioty, które są do tego upoważnione w myśl art. 20 ustawy Prawo upadłościowe i którymi najczęściej są: dłużnik lub wierzyciel dłużnika. Ponadto, już tutaj warto zaznaczyć, że jednym z obligatoryjnych warunków ogłoszenia upadłości jest posiadanie przez dłużnika przynajmniej dwóch wierzycieli oraz utracenie płynności finansowej (przyjmuje się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące lub jeżeli osoba prawna lub ułomna osoba prawna posiada zobowiązania przekraczające wartość jego majątku, a stan ten utrzymuje się przez 24 miesiące). Wniosek o ogłoszenie upadłości składa się na urzędowym formularzu do sądu właściwego ze względu na miejsce głównego ośrodka podstawowej działalności dłużnika i w zależności od tego, kto go składa, powstaje konieczność podania różnych danych. Dodatkowo wraz ze złożeniem wniosku należy uiścić opłatę w wysokości 1.000,00 zł (opłata ta jest bezzwrotna, niezależnie od tego czy upadłość zostanie ogłoszona czy nie). |
2. Wydanie przez sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości wraz ze wskazaniem syndyka Postanowienie o ogłoszeniu upadłości wydaje sąd rejonowy, do którego został złożony wniosek. Sąd może: a) Uwzględnić wniosek i wydać postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym:
Data wydania postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest jednocześnie datą ogłoszenia upadłości. Postanowienie to obwieszcza się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. b) Oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli:
Warto również wskazać, że w sytuacji, w której w stosunku do jednego dłużnika wpłynie zarówno wniosek o ogłoszenie upadłości (np. złożony przez wierzyciela) i wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego (np. złożony przez dłużnika), sąd w pierwszej kolejności rozpatrzy wniosek o rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego i dopiero w sytuacji braku podstaw do jego wszczęcia, będzie rozpatrywał wniosek o ogłoszenie upadłości. |
3. Zgłoszenie wierzytelności do syndyka Zgłoszenie wierzytelności, z punktu widzenia wierzyciela, jest najważniejszą czynnością całego postępowania upadłościowego. Wierzyciel, który w wyznaczonym terminie nie zgłosi swoich wierzytelności, traci prawo zaspokojenia z masy upadłości. Termin na zgłoszenie wierzytelności wskazywany jest w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości i z reguły wynosi on 30 dni. Zgłoszenia wierzytelności dokonuje się na piśmie na urzędowym formularzu i jest to czynności bezpłatna. W zgłoszeniu obligatoryjnie należy podać:
Po prawidłowym zgłoszeniu wierzytelności, syndyk sprawdza, czy znajduje się ono w dokumentach rachunkowych upadłego oraz wzywa upadłego do zajęcia stanowiska w stosunku do danej wierzytelności. |
4. Spis inwentarza Na tym etapie postępowania, syndyk sporządza listę całego majątku dłużnika. Określa przybliżone kwoty jakie może z danego tytułu uzyskać. Sporządzenie spisu inwentarza jest czynnością bardzo istotną, ponieważ pozwala on na oszacowanie wartości majątku dłużnika, co z kolei pozwala zorientować się, w jakim stopniu możliwe jest zaspokojenie wierzycieli. Spis inwentarza powinien obejmować cały majątek dłużnika tzn. majątek, którym faktycznie włada, jak i ten, którym władają osoby trzecie (np. na podstawie najmu czy dzierżawy.) Spis inwentarza obejmuje:
Wraz z określeniem składników majątku upadłego, syndyk wskazuje również ich przybliżoną wartość. Warto zauważyć, że czynność tę syndyk wykonuje równolegle ze zgłaszaniem wierzytelności, tuż po ogłoszeniu upadłości i zobowiązany jest przedłożyć sędziemu komisarzowi spis inwentarza wraz z planem likwidacyjnym w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia upadłości. |
5. Sporządzenie planu likwidacyjnego Sporządzenie planu likwidacyjnego odbywa się równolegle do spisu inwentarza. Plan likwidacyjny określa proponowane sposoby sprzedaży składników majątku upadłego, w szczególności sprzedaży przedsiębiorstwa, termin sprzedaży, preliminarz wydatków oraz ekonomiczne uzasadnienie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Plan likwidacyjny w dużej mierze wyznacza dalsze kierunki postępowania i jest niejako swoistym planem zadań do wykonania. Syndyk przedkłada sędziemu komisarzowi w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia upadłości, plan likwidacyjny wraz ze spisem inwentarza. |
6. Sporządzenie przez syndyka sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający ogłoszenia upadłości Obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego spoczywa na syndyku, ale może on korzystać z pomocy wykwalifikowanych podmiotów. Sporządzone sprawozdanie finansowe jest przedkładane sędziemu komisarzowi. |
7. Likwidacja masy upadłości Likwidacja masy upadłości zaraz za zgłoszeniem wierzytelności dla wierzyciela, jest najważniejszą fazą postępowania upadłościowego. To na tym etapie majątek dłużnika jest wyprzedawany, a uzyskane ze sprzedaży majątku środki, są przekazywane do masy upadłości, z której zaspokajani będą wierzyciele. Likwidacja majątku upadłego może odbywać się w dwojaki sposób:
Oprócz sprzedaży majątku upadłego syndyk ma jeszcze możliwość likwidacji wierzytelności upadłego oraz likwidacji praw majątkowych upadłego. Podstawowymi sposobami likwidacji wierzytelności stanowiących majątek dłużnika jest ich zbycie lub ściągnięcie. Forma likwidacji wymienionych praw zależy od ich charakteru. |
8. Plan podziału Plan podziału to nic innego jak rozdzielenie środków, które wpłynęły do masy na poszczególne kategorie zaspokajania wierzycieli. W planie tym powinny być określone:
Tak sporządzony plan podziału syndyk przedkłada do zatwierdzenia sędziemu komisarzowi, który może go zatwierdzić, polecić syndykowi dokonanie zmian lub samodzielnie wnieść poprawki do planu podziału. W sprawach, w których wierzycielom przysługują wierzytelności zabezpieczone na rzeczy hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym i hipoteką morską, jak również prawa i roszczenia osobiste ciążące na nieruchomości, użytkowaniu wieczystym, spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu lub statku morskim wpisanym do rejestru okrętowego, syndyk sporządza oddzielny plan podziału sum, uzyskanych ze sprzedanych rzeczy lub praw. Do tego planu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące typowego planu podziału. W planie podziału sumy uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości syndyk wymienia dodatkowo prawa oraz prawa i roszczenia osobiste, które wskutek sprzedaży nieruchomości wygasły. Po sporządzeniu i zatwierdzeniu planu podziału, sędzia komisarz zawiadamia upadłego przedsiębiorcę oraz wierzycieli o jego sporządzeniu, a także obwieszcza w Monitorze Sądowym i Gospodarczym informację o sporządzonym planie podziału. Ponadto istnieje możliwość zapoznania się z planem w sekretariacie sądu. Ważne! W terminie 2 tygodni od dnia obwieszczenia można wnosić zarzuty przeciwko planowi podziału. Zarzuty rozpatrywane są przez tego samego sędziego komisarza. W sytuacji, w której nie wniesiono zarzutów, sędzia komisarz zatwierdza plan podziału. W sytuacji, w której zarzuty zostały wniesione, sędzia komisarz rozpatruje zarzuty, następnie po uprawomocnieniu się postanowienia w sprawie zarzutów, zatwierdza plan podziału. |
9. Wykonanie planu podziału Plan podziału wykonuje się niezwłocznie po jego zatwierdzeniu. Pamiętaj Przy zgłoszeniu wierzytelności, ważne jest podanie kategorii, do której dana wierzytelność się zalicza. I jest to istotna składowa postępowania upadłościowego. Kategorie wierzytelności są ściśle wskazane w ustawie Prawo upadłościowe i nie ma możliwości, aby wierzytelności zaliczyć w inny sposób. Spójrz na poszczególne kategorie wierzytelności:
Sędzia komisarz wykonuje plan podziału przekazując określone kwoty wierzycielowi, a następnie składa sędziemu komisarzowi sprawozdanie z wykonania planu podziału. |
10. Zakończenie postępowania upadłościowego
Zakończenie postępowania upadłościowego, w zależności od sposobu zakończenia, wywołuje różne skutki prawne. Najczęściej, w wyniku zakończenia postępowania upadłościowego:
|
Podsumowanie
Postępowanie upadłościowe jest postępowaniem bardzo sformalizowanym, przewlekłym i skomplikowanym. Warto zauważyć, że w myśl optymistycznych terminów wskazanych w samej ustawie, postępowanie powinno zakończyć w ciągu 1 roku. Niestety, w rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej, bo postępowania upadłościowe często trwają kilka lat, a ich skutkiem jest zaspokojenie tylko nielicznej grupy wierzycieli.
Ważna informacja dla Wierzycieli!
Potwierdzenie wiarygodności finansowej oraz rejestrowej bieżących oraz przyszłych klientów oraz systematyczne monitorowanie kondycji finansowej klientów, wyeliminuje wejście w niekorzystne transakcje, w tym również ryzyko zgłoszenia wierzytelności w rozpoczętym postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym. Ponadto odpowiednio dostosowany cykl monitorowania należności zabezpieczy utrzymanie płynności finansowej i pozytywnie wpłynie na realizację założonych planów sprzedażowych.
Pamiętaj
Tylko sprzedaż, za którą otrzymaliśmy środki w wyznaczonym terminie, możemy uznać za zakończoną sukcesem!
Skontaktuj się z nami:
Zadzwoń ☎ 722 33 55 33 lub napisz: ?tbn@dogmatsystemy.pl
Jesteśmy po to by pomagać, wskazywać drogę i dbać o Twoją płynność finansową. Pomagamy rozwiązywać problemy, z którymi nie każdy może sobie poradzić. Skontaktuj się z nami i sam przekonaj, jak możemy uwolnić Cię od trudnej sytuacji. Wiedz więcej, działaj szybciej i zyskuj.
Dzisiejszy artykuł został przygotowany wspólnie z działem prawnym Dogmat Systemy S.A.
Kinga Janus
Dyrektor działu Sprzedaży
i Obsługi Klienta w rodzinnej firmie
Dogmat Systemy S.A.
Jesteśmy po to, by ułatwiać pracę polskim przedsiębiorcom. Zacznij działać już od dziś!
Sięgaj po więcej – czytaj
Postępowanie Upadłościowe To Odzyskanie Pieniędzy?
Sądowe Postępowania Restrukturyzacyjne
Rodzaje Postępowań Restrukturyzacyjnych
Popraw Płynność Finansową – Wiedza
Pobierz gotowy wzór ugody
Kinga Janus
Dyrektor działu Sprzedaży
i Obsługi Klienta w rodzinnej firmie
Dogmat Systemy S.A.